فعالیت مجمع جهانی اهلبیت علیهم السلام در عرصه پژوهش، ترجمه و توزیع

مجمع جهانی اهل‌بیت به عنوان یک سازمان غیردولتی و جهانی، در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل‌بیت (ع) و تحت اشراف مرجعیت شیعه تأسیس شد تا وظیفه شناسایی، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی از علاقه‌مندان به خاندان پیامبر را عهده‌دار گردد.

نوشتار حاضر حاوي اطلاعات مختصري از اهم فعاليتهاي مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام در عرصه پژوهش است.

شورای کتاب

شوراي عالي مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام به منظور انجام هر چه بهتر وظايف مجمع ـ بويژه در بخش تأليف، تحقيق، ترجمه و تصويب موضوعات پژوهشي ـ در سال 1379 ش. شورايي علمي با عنوان شوراي کتاب تأسيس کرد.

اين شورا که جهت اطمينان از استحکام، اعتبار و دقت منشورات مجمع تأسيس شده است، مرکب از شخصيتهاي فرهيخته، مجتهد و صاحبنظران عاليرتبه حوزوي و دانشگاهي است که با بررسي و کارشناسي موضوعات مختلف، تصميمگيريهاي لازم را به عمل ميآورند و بر توليدات و منشورات مجمع نظارت ميکنند.
اعضاي اين شورا پس از آنکه موضوع کتب را با توجه به نياز مخاطبان انتخاب نمودند، تا پايان کار بر صحت محتوا و استناد مطالب کتب به منابع اصيل اسلامي نظارت مينمايند.

پژوهش
مقتضيات جديد جهان، آثار جديدي را ميطلبد که بتواند نيازهاي فکري و فرهنگي پيروان اهلبيت علیهم السلام را پاسخ دهد. با توجه به اين ضرورت، بخش پژوهش مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام با استفاده از مؤلفان و محققان حوزه و دانشگاه، آثار ماندگاري را تحقيق و تاليف کرده است.

اين بخش به طور کلي متصدي امور ذيل است:

الف) آمادهسازي و ارائه طرحهاي پژوهشي؛

ب) آمادهسازي کتب، ويراستاري و نمايهزني؛

پ) خريد امتياز کتب مرتبط با فعاليتهاي مجمع؛

ت) تشکيل گروههاي علمي(در زمينه علوم قرآني، تفسير، تاريخ و سيره اهلبيت علیهم السلام).

تا تابستان 1394 ش.، مجموع کتابهاي پژوهش و منتشر شده از سوي مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام و مجامع اهلبيتي مرتبط با آن به حدود 1800 عنوان بالغ گرديده است.

از مهمترين آثار پژوهشي مجمع، مجموعه اعلام الهدايهًْ در زمينه تاريخ و تحليل زندگاني پيامبر اکرم و ائمه معصومين علیهم السلام به زبانهاي مختلف و سلسله کتابهاي في رحاب اهلالبيت علیهم السلام در خصوص پاسخ به شبهات تاريخي، کلامي و فقهي در بيش از 46 جلد است.

ترجمه
در راستاي تحقق اهداف مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام، بخش ترجمه مجمع با شناسايي و سازماندهي صدها مترجم به زبانهاي مختلف، آثار پژوهش شده در مجمع و نيز ديگر آثار ارزشمند و فاخر اسلامي و شيعي را به زبانهاي گوناگون ترجمه و آماده انتشار مينمايد.

تعداد زبانهايي که تاکنون کتب مجمع به آنها ترجمه شده به 55 زبان رسيده است؛ از جمله:

الف) زبانهاي آسيايي: عربي، اردو، ترکي، آذري، هندي، بنگلا، تايلندي، تاجيکي، چيني، کردي سوراني،، کردي کرمانجي، مالايو، ازبکي، تاميلي، برمهاي، پشتو، فارسي، ارمني، و اويغوري.

ب) زبانهاي آفريقايي: هوسا، سواحيلي، فولاني، لوگاندا، رواندايي، يوربا و امهري.

پ) زبانهاي اروپايي: انگليسي، اسپانيولي، فرانسوي، ايتاليايي، آلماني، پرتغالي، روسي، سوئدي،، دانمارکي، بوسنيايي، فنلاندي، لهستاني، نروژي و گرجي.

از مهمترين آثار ترجمه شده مجمع ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

1. برخي از ميراث عظيم مکتب اهلبيت علیهم السلام مانند: نهجالبلاغهًْ، صحيفه سجاديه، مفاتيح الجنان، رسالهًْ الحقوق و …

2. منابع معتبر فقهي، حديثي، روايي و سيره و مناقب اهلبيت علیهم السلام مانند: تحف العقول، عيون اخبار الرضا علیه السلام، اصول کافي، الارشاد، اعلام الهدايهًْ، فقه الامام جعفر الصادق علیه السلام، الامام الصادق علیه السلام و المذاهب الاربعهًْ و …

3. آثار مراجع معظم، علما و انديشمندان مانند: حضرات آيات امام خميني، علامه شرف الدين، علامه کاشف الغطاء، خويي، علامه طباطبايي، علامه عسگري، شهيد مطهري، سيد حسن صدر، سيد محمدباقر صدر، سيد محمدباقر حکيم، مشکيني، قرشي، آصفي(رضوان الله عليهم) و حضرات آيات امام خامنهاي، مکارم شيرازي، صافي گلپايگاني، سبحاني، جوادي آملي، اميني، مصباح يزدي و استادي.

4. نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربي: پس از اهانتهايي که در غرب به پيامبر اکرم و مقدسات اسلامي شد، رهبر معظم انقلاب اسلامي اقدام به نوشتن نامهاي خطاب به جوانان اروپا و آمريکا نمود. مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام با همکاري خبرگزاري ابنا، نهادهاي همسو و نيز شيعيان مرتبط، اقدام به ترجمه و انتشار اين نامه به 50 زبان نمود.

5. آثار ويژه کودکان و نوجوانان مانند:

مجموعه شعر 10 جلدي نسيم غدير (درباره فضائل اميرالمومنين علیه السلام) به 6 زبان.
مجموعه 48 جلدي آفتابگردان (داستانهايي پيرامون زندگاني اصحاب پيامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام) به 16 زبان.

عناوين ديگر همچون داستان راستان و هابيل و قابيل.

همچنين اين بخش به غير از ترجمه کتاب، در زمينه ترجمه مقالات، بيانيهها و مکاتبات مجمع با پيروان اهلبيت علیهم السلام در نقاط مختلف جهان نيز فعال است.

چاپ، نشر و توزیع

مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام علاوه بر حمايت فکري، فرهنگي و نرمافزاري از مخاطبان خود، تأمين سختافزاري نيازهاي آنان را نيز بر عهده گرفته است؛ يعني آنچه از سوي دو بخش پژوهش و ترجمه، توليد ميشود به وسيله بخش انتشارات و تبليغات مجمع منتشر شده و به وسيله بخش توزيع، در اختيار عموم پيروان اهلبيت علیهم السلام قرار ميگيرد. نتيجه اين اقدام، انتشار قرآن کريم، نهج البلاغه و حدود 1800 عنوان کتاب به 55 زبان زنده دنيا و ارسال آنها به اقصي نقاط جهان بوده است.

فهرست کامل اين کتابها، در کتابنامه و سايت مجمع و نيز نرمافزارهاي کتابخانه الکترونيک آمده است.

شرکت در نمایشگاههای بین المللی

مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام همچنين به شرکت در نمايشگاههاي بينالمللي کتاب اهتمام ويژهاي دارد و از آنها به عنوان فرصت مناسبي براي ترويج معارف اسلامي و ارتباط با پيروان اهلبيت علیهم السلام در کشورهاي مختلف بهره ميگيرد.

تاکنون نمايشگاههاي مهم کتاب در دنيا ـ نظير نمايشگاههاي آلمان (فرانکفورت)، روسيه (مسکو)، عراق (نجف، کربلا و بصره)، چين(پکن)، هند(دهلي)، لبنان(بيروت)، عمان(مسقط)، پاکستان(کراچي)، آفريقاي جنوبي (کيپ تاون)، تونس، کويت و نمايشگاه بينالمللي کتاب تهران ـ شاهد حضور انتشارات مجمع بودهاند.
همچنين بخشهاي مجازي و رسانهاي مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام، هر ساله در نمايشگاههاي بينالمللي قرآن کريم، مطبوعات و خبرگزاريها و رسانههاي ديجيتال شرکت نموده و علاقهمندان داخل کشور را در جريان آخرين فعاليتهاي مجمع قرار ميدهند.

کتابخانه و مرکز اسناد

کتابخانه و مرکز اسناد اهلبيت علیهم السلام با هدف تهيه، آمادهسازي و در دسترس قرار دادن منابع اصيل اسلامي، در ساختمان قم مجمع تأسيس شده و در اختيار پژوهشگران معارف اهلبيت علیهم السلام قرار دارد.
هماکنون بالغ بر 30000 کتاب، مجله و اسناد پژوهشي گوناگون در اين کتابخانه موجود است که برخي از آنها ـ نظير مجموعه طاووس يماني ـ منحصر بفرد ميباشد.

همچنين اطلاعات کامل اين کتابها از طريق برنامه سيمرغ در سايت مجمع و پورتال بزرگ اهل بيت علیهم السلام و پايگاه کتابخانههاي ايران در اختيار علاقهمندان و پژوهشگران قرار دارد.

 مجلات
مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام در راستاي رسالت فرهنگي ـ تبليغي خود، چندين مجله دورهاي به زبانهاي گوناگون در کشورهاي مختلف منتشر مينمايد.

مجمع همچنين از انتشار تعداد زيادي از مجلات و نشريات اسلامي به زبانهاي گوناگون در کشورهاي مختلف جهان پشتيباني ميکند.

برخي از اين مجلات عبارتند از:

1. اهلبيت علیهم السلام؛ به دو زبان گرجي و آذري

2. انتظار؛ به زبان بنگلا

3. بلاغ؛ به زبان فارسي.

4. پيام ثقلين؛ به زبان اسپانيايي

5. پيام ثقلين؛ به زبان انگليسي

6.و…… 
پاسخ به سؤالات و شبهات

پرسش، يکي از مهمترين انگيزهها براي کسب دانش است. شک و شبهه نيز، هم فرصتي براي دانستن بيشتر، و هم تهديدي براي پايههاي اعتقادي به شمار ميرود.

مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام، با درک اين حقايق و نيز با توجه به تبليغات مسموم وهابيت، بخش پاسخ به سؤالات و شبهات را تأسيس کرده است. اين اداره از بدو تأسيس تاکنون به صدها سؤال و شبهه که از طريق پست، ايميل يا تماس تلفني واصل شده، پاسخ داده است.

اين سؤالات که در موضوعات مختلف ـ از جمله عقايد، احکام، اخلاق و عرفان، قرآن، حديث، تاريخ و ادعيه ـ مطرح گرديدهاند علاوه بر ارسال به سؤال کنندگان، در سايت پرسش و پاسخ مفتاح (وابسته به پورتال بزرگ اهلبيت علیهم السلام) در دسترس همگان قرار دارد.

سايت مفتاح با ارائه 07 هزار پاسخ به پرسشهاي مختلف به 5 زبان عربي، انگليسي، فارسي، ترکي استانبولي و اردو يکي از جامعترين مراجع مجازي پاسخ به شبهات محسوب ميشود.

حمایت از مؤلفان، پژوهشگران و نوشیعیان

حقانيت و دلايل عقلي و بيشمار مکتب اهلبيت علیهم السلام سبب گرديده است که عده زيادي از مسلمانان از فرقههاي ديگر به اين مکتب گرايش پيدا کنند.

تعدادي از اين نوشيعيان، از فرهيختگاني هستند که پژوهشها و کتبي در زمينههاي مختلف ـ از جمله تجربيات استبصار خود ـ تأليف نمودهاند.

مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام از طريق راهکارهاي مختلف از ايشان و نيز از پژوهشگران ديگر براي انتشار آثار آنان حمايت مينمايد؛ از جمله:

1. حمايت از چاپ و نشر مؤلفات

عدهاي از اين عزيزان، اهل قلم و تحقيق ميباشند که مجمع با حمايت از چاپ ونشر مؤلفات ايشان، سعي دارد تا به رسالت معرفي و گسترش فرهنگي ناب شيعي اقدام نمايد.

2. حمايت از تاسيس و فعاليتهاي سايتهاي نوشيعيان در جهان

در راستاي گسترش و نشر فرهنگ اهلبيت علیهم السلام در کشورهاي مختلف با همکاري عدهاي از طلاب خارجي مستبصر سايتهايي به زبانهاي مختلف راه اندازي شده و يا در دست اقدام ميباشد.

3. حمايت از پاياننامه‌ها

مجمع براي تشويق دانشجويان مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا به تحقيق بر روي موضوعات مرتبط با معارف اهلبيت علیهم السلام، از پاياننامههاي اين مقاطع حمايت ميکند.


مجمع جهانی اهلبیت علیهم السلام در ایران

گرچه فعاليتهاي مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام بينالمللي بوده و معطوف به خارج از جمهوري اسلامي ايران است، اما با توجه به شرايط حساس مناطق مرزي و تبليغات وهابيت در اين مناطق، مراجع معظم تقليد، علماء و نيز نخبگان اين استانها از مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام خواستند تا با حمايت فرهنگي از اين شيعيان، موجب رشد فرهنگي و معنوي آنان و مانع از تاثير تبليغات دشمنان اهلبيت علیهم السلام شود.
در راستاي تحقق اين هدف، مجمع فعاليتهاي زير را انجام داده است:

1. حمايت از ساخت و مرمت مساجد و حسينيه‌ها

مساجد و حسينيهها پايگاه مهمي براي حفظ و تقويت ارزشهاي ديني هستند. با توجه به ضعف مادي شيعيان در مناطق محروم مرزي و هجمه گسترده تبليغات وهابيت، مجمع با شناسايي و کمک خيرين ساخت مساجد مبادرت ورزيده است و تعمير و تجهيز مساجد را پيگيري نموده است.

2. اعزام مبلغين و برگزاري دورههاي آموزشي

اعزام مبلغ از سوي مجمع مربوط به بخشهايي بوده است که روحانيان کمتري به آن مناطق اعزام ميشوند. مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام با هماهنگي نهادهاي تبليغي و ترويجي، مبلغان آموزش ديده را به صورت کوتاهمدت (ماه مبارک رمضان، ايام سوگواري محرم الحرام و فصل تابستان) و بلندمدت به مناطق گوناگون اعزام ميکند.

مجمع همچنين با اعزام اساتيد عقايد و وهابيتشناسي، دورههاي آموزشي مخصوص معلمان، طلاب و دانشجويان اين مناطق برگزار ميکند.

3. حمايت از تشکيلات شيعيان مناطق مرزي

مجمع جهاني اهلبيت علیهم السلام ميکوشد تا با حمايت از تشکلهاي شيعيان مناطق مرزي و نوشيعيان، پارهاي از مشکلات موجود را برطرف نمايد.

4. برپايي همايش و برگزاري اردو

برگزاري همايشهايي با موضوعات مورد نياز اين مناطق ـ مانند آنچه در استانهاي خوزستان و آذربايجان برگزار شد ـ و نيز برپايي اردو براي جوانان اين استانها، از ديگر برنامههاي مجمع در اين زمينه است.

منبع:                                                     www.ahl-ul-bayt.org

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.