روضه الشهدا و اسرار الشهاده؛ کتب تحریفی عاشورا

کتاب معروفی است به نام روضة الشهداء که نویسنده آن ملا حسین کاشفی است. حاجی نوری می گوید: این داستان زعفر جنی و عروسی قاسم، اول بار در کتاب این مرد نوشته شده و من این کتاب را ندیده بودم و خیال می کردم در آن یکی دو تا از این حرفهاست. بعد که این کتاب را که به فارسی هم هست و تقریباً پانصد سال پیش تألیف شده است،…  ملا حسین، مرد ملا و با سوادی بوده و کتابهایی هم دارد و صاحب انوار سهیلی است. تاریخش را که می خوانیم، معلوم نیست شیعه بوده یا سنی و اساساً مرد بوقلمون صفتی بوده است؛ بین شیعه ها که می رفته، خودش را شیعه صد در صد و مسلم معرفی می کرده، و بین سنیها که می رفته، خودش را حنفی نشان می داده است. اهل سبزوار است و سبزوار مرکز تشیع بوده است و مدرم هم متعصب در تشیع. در سبزوار شیعه صد در صد بوده و گاهی که به هرات می رفته (شوهر خواهر و یا باجناق عبدالرحمن جامی بوده است) در آن جا سنی بوده و به روش اهل تسنن، واعظ هم بوده، ولی تا در سبزوار بود ذکر مصیبت می کرد. و وفاتش در حدود 910 بوده است؛ یعنی در اوایل قرن دهم یا اواخر قرن نهم. اولین کتابی که در مرثیه به فارسی نوشته شده، همین کتاب است که در پانصد سال پیش نوشته شده است.
قبل از کتاب، مردم به منابع اصلی مراجعه می کردند. شیخ مفید - رضوان الله علیه - ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج به جای دیگر نداریم. از اهل تسنن، طبری نوشته، ابن اثیر نوشته، یعقوبی و ابن عساکر و خوارزمی نوشته اند. من نمی دانم این بی انصاف چه کرده است! وقتی که این کتاب را خواندم، دیدم حتی اسمها جعلی است! یعنی در اصحاب امام حسین اسمهایی را ذکر می کند که اصلاً وجود نداشته اند، در میان دشمن هم اسمهایی را می گوید که همه جعلی است. داستانها را به شکل افسانه در آورده است.
این کتاب، چون اولین کتابی است که به زبان فارسی نوشته شد، لذا مرثیه خوانها اغلب بی سواد بودند و به کتابهای عربی مراجعه نمی کردند، همین کتاب را می گرفتند و در مجالس از رو می خواندند. این است که امروز مجالس عزاداری امام حسین را روضه خوانی می گوییم. در زمان امام حسین و حضرت صادق و امام حسن عسکری، اصطلاح روضه خوانی رایج نبوده و بعد در زمان سید مرتضی و خواجه نصیر الدین طوسی هم روضه خوانی نمی گفته اند.
از پانصد سال پیش به این طرف، اسمش روضه خوانی شده، روضه خوانی، یعنی، خواندن کتاب، روضه الشهداء: یعنی خواندن همان کتاب دروغ. از وقتی که این کتاب به دست مردم افتاد، کسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نکرد.
در شصت، هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقای در بندی پیدا شد. تمام حرفهای روضة الشهداء را به اضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت به نام اسرار الشهادة، واقعاً مطالب این کتاب، انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید.

به نقل از کتاب«تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری»

  • 5 stars
    نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1397/06/23 @ 12:08:55 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    ای تشنه لبی، که آب شرمنده توست تا صبح جزا سحاب شرمنده توست
    در اوج عطش گذشتی از آب فرات و اللّه که انتخاب شرمنده توست
    http://narjes-s3.kowsarblog.ir/

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.